Door Maarten van Teeseling op 10 mei 2016

De hoorn werd met een smak op de telefoon gegooid waarna de hoorn er weer vanaf viel. Ik zag dit onlangs gebeuren bij een van de werkgevers waar ik regelmatig kom. Wat zou dat een heerlijke wereld zijn. Als werkgever bepalen of je een ziekmelding wel of niet accepteert. “Maar dat kan toch?” vroeg Sjaak ietwat vragend aan mij toen hij mijn frons zag.



 

Alles kan

Mijn eerste reactie was: “Alles kan Sjaak, als je maar de consequentie draagt.”. Ik schrok van mijn opmerking. Een klant, manager bij het bedrijf. Misschien iets te bijdehand van mij. Ik zag een glimlach. Gelukkig. Het viel goed. Sjaak verloor de emotie van het gevoerde telefoongesprek.  Hij legde mij uit dat hij Herman, een van zijn werknemers, aan de telefoon had. Vorige week had hij hem aangesproken op de hoeveelheid schades die hij rijdt. Nu heeft hij bij een klant staan schelden, omdat de vracht niet op tijd gelost werd. Sjaak belde hem op en gaf aan dat hij niet zo handig bezig is. Waarop Herman aangaf dat hij er niet meer tegen kon en zich ziek meldde.

Accepteren of niet

Ik legde uit dat het bepalen of iemand wel of niet kan werken bij de bedrijfsarts ligt. Je kunt dus niet simpelweg tegen een werknemer zeggen dat je de ziekmelding niet accepteert. Je kunt wel aangeven dat je eerst een oordeel van de bedrijfsarts wil. Daarvoor dien je dan direct een afspraak bij een bedrijfsarts in te plannen. Na deze uitleg voelde ik de vraag, wat meer iets had van een opdracht, van Sjaak al aankomen. “Plan maar een afspraak bij de bedrijfsarts! Vanmiddag nog!”. Daar botste ik op de tweede teleurstelling van Sjaak. Ik wist dat de bedrijfsarts in dit geval pas over 2 dagen terug was van een training.

Oplossing

Is  het inzetten van de bedrijfsarts op dit moment de oplossing  om Herman weer aan het werk te krijgen? Ik stelde voor om in gesprek te gaan. Maar niet nu. Sjaak is nog gefrustreerd en Herman zal zich ook niet lekker voelen. We plannen een afspraak voor de volgende dag. Ik adviseer Sjaak hoe hij het gesprek kan starten. “Moet dat echt zo?” zegt Sjaak. “Doe nou maar….”. En zo gaat Sjaak van wal: “Herman ik maak me zorgen om je. Je hebt een aantal keer schade gereden en je hebt een klant verrot gescholden. Wat is er met je aan de hand?” Herman begint te vertellen. Iets met schuld, vriendin, verhuizen, ik weet het niet eens precies meer.

Sjaak vond het vervelend, maar begreep wel dat Herman er even niet bij was met zijn hoofd. Hij kreeg een aantal dagen om wat zaken te regelen en daarna ging Herman weer aan de slag. Eerst met korte ritten, zodat hij wel op tijd thuis was. Verder is er afgesproken dat hij na 4 weken weer volledig ingezet werd.

En jij?

Is de ziekmelding nu geaccepteerd? Eigenlijk wel. Maar daar is het in het gesprek niet meer over gegaan. Er is gezocht naar een oplossing om weer aan het werk te gaan. En die oplossing is gevonden. Hoe los jij dit soort situaties op? Wat doe jij als een medewerker zich ziekmeldt als hij ergens op wordt aangesproken? Wat zou een bedrijfsarts geadviseerd hebben in deze situatie? Laat het me weten via een reactie hieronder.





Maarten van Teeseling
Adviseur Verzuim