Door Astrid Straver - Van Duuren op 28 januari 2016

Daar hoor ik je al denken, dat moet toch andersom staan? Zwijgen is toch goud? Mijn gouden tip voor vandaag is om niet te zwijgen, maar te spreken. Praat met je werknemers. Nodig je werknemer uit om met jou te praten.




 

In mijn dagelijkse praktijk als adviseur verzuim in het transport, kom ik regelmatig situaties tegen waar werkgever en werknemer elkaar (te) weinig spreken. Dat lijkt allemaal prima te werken, zo lang de werknemer aan de slag is. Wordt hij echter ziek, dan vraagt de werkgever mij om hulp.

 

Disfunctioneren en ziekte

Klassiek is vaak dat die hulpvraag begint met: “Hij moet snel naar de bedrijfsarts! Ik wil weten wanneer hij weer kan werken.” Soms wordt die hulpvraag gevolgd door de opmerkingen dat werknemer eigenlijk ook al langere tijd niet goed functioneert. En dat de werkgever het niet vertrouwt of de werknemer wel echt ziek is. Veel werkgevers willen liever niet eerst gaan zitten om te praten, en leggen de oplossing graag bij de bedrijfsarts. Als je als vader ontevreden bent over de prestaties van je spijbelende kind en twijfelt of hij niet gewoon naar school kan, dan ga je toch ook eerst samen praten, alvorens de huisarts te raadplegen over de conditie van je kind? Vaak help ik werkgever en werknemer om in zo’n situatie samen in gesprek te komen. Regelmatig blijkt dat men negatieve gedachtes over elkaar heeft. In een gesprek zijn deze eenvoudig te weerleggen. Vaak wil een werknemer echt wel werken. Als hij er op kan vertrouwen dat zijn werkgever hem niet direct overbelast, terwijl hij nog niet volledig hersteld is. Werkgevers willen en kunnen vaak meer rekening met hun zieke werknemers houden, dan de werknemer zelf denkt. 

 

Lager verzuim

Mijn advies aan zowel werkgever als werknemer is daarom: praat vaker met elkaar! Vraag aan werknemers hoe het met ze gaat, of ze het naar hun zin hebben. Vertel over hoe het met het bedrijf gaat. Leg uit dat je graag met iedereen rekening houdt, maar dat de klant zo zijn eisen stelt. Immers: geen klanten betekent geen werk meer. Iedere ondernemer wil graag zijn personeel hiervoor behoeden! Het valt me op dat in de bedrijven waar regelmatig met elkaar gesproken wordt, het verzuim vaak beduidend lager is. Hoe vaak spreek jij met jouw medewerkers?





Astrid Straver - Van Duuren
Adviseur Verzuim