Menno Mekes is manager mobiliteitscentrum bij STL en vertelt waarom werkgevers in de sector absoluut niet om deze vijf ontwikkelingen heen kunnen, in relatie tot meer diversiteit en meer vrouwen in de sector.
 
Lees ook: STL zet vrouw centraal in magazine
 

1. Vergrijzing

Met stip op de eerste plaats staat de vergrijzing, als duidelijke trend in de sector waar werkgevers écht iets mee moeten. Maar wat? “Goede personeelsplanning is essentieel. Strategisch vooruitkijken dus. Feit is dat veel werknemers in de sector de komende jaren met pensioen gaan. Hoe vang je die capaciteit op? Werving van genoeg en goede mensen in de sector is al jarenlang een strijd voor veel werkgevers. Kijk daarom verder dan alleen traditionele kandidaten. Richt je bijvoorbeeld op vrouwen.”
 

2. Toenemend belang van employer branding 

“Door de groeiende e-commerce business, zien we veel drukbezette deelmarkten ontstaan, zoals de distributie en winkelbevoorrading. Ook daar schreeuwen bedrijven om goed personeel. Kortom, er komen steeds meer aanbieders in de sector transport en logistiek. Waarom zou een potentiële kandidaat voor jouw bedrijf kiezen? Employer branding wordt daarom steeds belangrijker. Bedenk ook: hoe aantrekkelijk is mijn bedrijf voor vrouwen?’’
 

3. Grote kans op vastigheid wordt unieker

“Vaste aanstellingen zijn heel normaal in onze sector. Dat is lang niet in alle branches het geval. Een vrij onderscheidend element dus, om kandidaten over de streep te trekken. Ook voor vrouwen die zekerheid zoeken in een baan is dit een aantrekkelijk vooruitzicht.”
 

4. Steeds meer parttimers

“Parttime is dé manier van werken nu in Nederland. Niet alleen populair onder vrouwen, maar ook onder mannen. Dat groeit steeds verder naar elkaar toe. Het verschil tussen mannen en vrouwen op dat gebied wordt dus kleiner. Ik voorzie en voorspel ook dat werkgevers meer openstaan voor parttimers. Dat gesprek voer ik vaak met werkgevers: je kunt blijven zoeken naar die ene perfecte chauffeur die fulltime en in het weekend wil werken. Of je bezet diezelfde truck met twee mensen.”
 

5. Aandacht voor je personeel

“Het idee dat er alleen maar mannen in de sector werken die ‘niet lullen, maar poetsen’ is achterhaald. Werknemers hebben behoefte aan oprechte aandacht. Mijn dringende oproep aan werkgevers is: heb oog voor je mensen en investeer in persoonlijke ontwikkeling. Ik ben geen socioloog, maar ik denk dat de sector zo ook een stuk aantrekkelijker wordt voor vrouwen.”