‘’De vrachtwagen ga ik nooit verlaten. Ik heb er een tijd over gedaan om deze droombaan te
vinden.’’


Je rijdt alweer een aantal jaar met plezier op de vrachtwagen. Waar rij je het meest en met wat voor vracht rij je?

‘’Het meeste rij ik in Nederland en dan echt heel het land door. De vrachten zijn voornamelijk ICT-materialen. Het is geen standaardroute, dus elke dag is een verrassing. De avond van tevoren krijg ik de route en weet ik wanneer ik mij moet melden. Niet iedereen houdt van deze manier van werken, maar ik hou er juist van dat het werk heel gevarieerd is. Geen dag is hetzelfde.’’
 

De tijden zijn daardoor ook erg gevarieerd. Is het makkelijk te combineren met het thuisfront?

‘’Mijn partner heeft meer een 9-5 baan en bij hem is het heel duidelijk hoe laat hij thuis is. Bij mij is het meer gevarieerd en doordeweeks ben ik niet voor 20:00 uur thuis. Meestal begin ik met werken tussen 6 uur en 7:30 uur en ben ik klaar tussen 17:30 uur en 20:00 uur. Ik vind het heerlijk om de hele dag onderweg te zijn. “ Ik maak lange dagen, maar ik ben altijd vrij op woensdag. Daarnaast ben ik in het weekend ook altijd vrij. Ook heb ik geen kinderen, waardoor het makkelijker te combineren is.’’
 

Hoe ben je met dit beroep begonnen? Ben je na school gelijk aan de slag gegaan als vrachtwagenchauffeur?

‘’Was het maar waar. Via veel verschillende omzwervingen ben ik hier gekomen. Ondertussen doe ik dit al 5 jaar en werk ik alweer een aantal jaar bij Henk Meijer Transport. Ik zou niks anders meer willen. Hiervoor heb ik in de (thuis)zorg en als nanny gewerkt. Hier heb ik mijn diploma voor. Daarna heb ik het roer omgegooid, mijn rijbewijs gehaald en ben ik aan de slag gegaan. Eerst in de nachtdistributie. Dit is in het begin een goede leerschool om je plaats op de weg te leren kennen. Het is rustig op de weg en het geeft je de gelegenheid om je vrachtwagen goed te leren kennen.
 

Hoe ben je met het beroep in contact gekomen? Zijn er mensen in je omgeving die dit doen?

‘’Een vriend werkte als vrachtwagenchauffeur, door een keer met hem mee te rijden heb ik kennisgemaakt met het beroep. De rest van mijn vrienden heb ik gemaakt tijdens het rijden. Tijdens mijn werk in de zorg heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb ik verschillende bedrijven gebeld om een dag mee te lopen. Op deze manier wilde ik erachter komen wat nu het beste bij mij paste. Zo heb ik allemaal verschillende beroepen uitgeprobeerd. Ik heb een dag meegelopen als timmerman, caissière en vakkenvuller. Uiteindelijk is het vrachtwagenchauffeur geworden. Ik ben goed in het doen van dingen en ik hou van aanpakken, maar ben niet goed in leren.’’
 

Een vooroordeel van het werk is dat het zwaar is en alleen voor mannen. Wat is jouw mening daarover?

‘’Je kunt het zo zwaar maken als je het zelf wil. Heel veel is tegenwoordig elektrisch. Iedereen kan altijd om hulp vragen en zo helpen we elkaar.’’
 

Naast vrachtwagenchauffeur zing je ook. Wat is het verhaal daarachter?

‘’Ik zing al heel mijn leven, dat combineer ik met musical en toneel. Je kunt mij echt op elk moment van de dag horen zingen. Zo is het gekomen dat ik het ‘Het Dorp’ heb opgenomen. Samen met mijn vriend was ik aan het wandelen, toen hij zei dat het jammer is dat er geen versie van nu is.’’
 

Wat heeft ervoor gezorgd dat je echt een lied bent gaan opnemen?

‘’Mijn neef werkt in de muziekwereld. Hierdoor heb ik snel een studio kunnen regelen. D.m.v. crowdfunding is het verder tot stand gekomen.1000 views was het streven en dat zijn er 80.000.
Met het internet is het nu makkelijk om een groot publiek te bereiken. Het was niet mijn doel dat het zo uit de hand zou lopen. Het is zo leuk om elke keer steeds meer views te zien. De eerste dagen ging het heel hard.’’
 

Ben je van plan meer te gaan zingen?

‘’Het nieuwe lied ‘Sta dan op’ is al opgenomen, maar loopt nog niet zo’n vaart. Het lied heb ik ook niet zelf geschreven en is opgenomen vanuit de vrachtwagen. Toch ben ik heel blij dat ik het heb mogen doen. Er komen leuke dingen voort uit het zingen, maar ik wil heel graag op de vrachtwagen blijven zitten. Het is meer een hobby en een uitlaatklep.’’
 

Wat zijn je toekomstdromen voor je carrière als vrachtwagenchauffeur?

‘’Een keer een expeditie zou leuk zijn. Voor nu wil ik gewoon blijven doen waar ik gelukkig van word. Ik ben heel blij met wat ik doe.’’