We lopen een werkweek met Menno mee en ontdekken waar zijn drive ligt. ‘Voor vrijwel iedere kandidaat is het chauffeursvak een onvervulde droom. En die mag ik dan gaan waarmaken. Hoe tof is dat?’


Maandag: dag vol overleg

‘Iedere maandagochtend zitten we met het hele team om tafel. Manager Peter Smit is afwezig en ik neem zijn taak als voorzitter over. Collega’s met een specialisatie doen verslag. We beginnen met IT en communicatie, gevolgd door de bemiddeling van vakbekwame chauffeurs. Er zijn nog steeds 475 chauffeurs die een baan zoeken en bijna evenveel vacatures, alleen is de match een lastig verhaal. 

’s Middags een lang overleg met de collega’s van DAS, een afkorting voor Deelnemers Administratie Sectorplan. DAS is de ruggengraat van het zij-instroomproject dat door SOOB wordt gesubsidieerd. Zaken moeten bij gesubsidieerde projecten goed worden vastgelegd en gedocumenteerd. De collega’s van DAS zorgen daarvoor. Gelukkig, want het is echt een berg administratie! s Avonds naar de sportschool om mijn conditie op peil te houden.


Dinsdag: mooi Zeeland

Bedrijven melden zelf steeds vaker zij-instroomkandidaten aan. Daarvoor hebben we extra testdagen nodig. Ik bel rijscholen in het hele land om die dagen in te plannen. Vanochtend liepen de afspraken lekker vlot.
 
Begin van de middag met een drietal collega’s uit Gouda vertrokken naar het altijd mooie Zeeland. Als ik Bergen op Zoom voorbij ben, krijg ik steevast een vakantiegevoel. Het zal de zilte lucht wel zijn. We hebben een voorlichtingsavond bij Van der Valk in Goes samen met 2W logistiek. Het bedrijf heeft twintig vacatures in heel Zeeland. Wij vertellen de kandidaten wat ze kunnen verwachten die avond en 2W legt uit wat het chauffeurswerk inhoudt. Half twaalf (gaap) ben ik thuis, maar dat ben ik inmiddels wel gewend in deze baan.
 

Woensdag: balans

We werken bij het Sectorinstituut met een soort tijd-voor-tijdregeling. Na een avond doorwerken mag ik dus lekker vrij nemen vanochtend. Natuurlijk ook naar de sportschool geweest. Twee keer per week is het streven, en dat is nu gehaald. 

Verder is het een rustige middag. Mailverwerking en facturatie staan op het programma. De rijscholen en hotels die ik contracteer, willen natuurlijk graag betaald worden. 


Donderdag: persoonlijke ontwikkeling

Vanochtend overleg met communicatie. We hebben het onder meer over de wervingsactiviteiten rond de laatste voorlichtingsbijeenkomsten in september en oktober. En natuurlijk gaat het ook over de afronding van het zij-instroomproject. Bedrijven die nog kandidaten willen aanmelden, moeten nu echt razendsnel handelen. 

’s Middags en ’s avonds een training over managementtools in Leusden met een stuk of tien collega’s van het Sectorinstituut. Ik ben weliswaar geen manager, maar die tools zijn ook nuttig in mijn functie. Deze keer gaat het over procesmanagement. Het is een prettig gemêleerd gezelschap van sectoradviseurs, verzuimspecialisten, een manager binnendienst en een paar collega’s van ons Mobiliteitscentrum. Wat ik heb geleerd: door goed te analyseren wàt je doet, waarom en voor wie, kom je tot nieuwe inzichten. Heel basaal, maar buitengewoon verrassend en effectief.


Vrijdag: testdag voor zij-instromers

Vandaag de hele dag een testdag bij een rijschool in het midden van het land. Ik werk een nieuwe collega in. De rijschool beoordeelt de rijvaardigheid van kandidaten op de bakwagen. Voor degenen die nooit op een vrachtwagen hebben gereden, is dat best spannend. Wij testen op intelligentie, beheersing van de Nederlandse taal, reactie- en concentratievermogen. Mijn collega heeft de testen ook zelf gedaan om te ervaren wat de kandidaten meemaken. Hoewel ze bijna haar bachelor op de universiteit heeft afgerond, vond ze de vragen nog best pittig. Het is dus niet zo gek dat er een wat nerveus examensfeertje hangt. Om half zeven vertrekken we richting huis. Het was een inspannende dag. Wat hebben we zin in het weekend!