Ben ik te zwaar?

Benieuwd of je een paar kilootjes te veel hebt? Of veel meer dan een paar? Reken dan je BMI (= Body Mass Index) uit. Dat doe je door je gewicht (in kilo’s) te delen door je lengte in het kwadraat (in meters). Stel je weegt 82 kilo en je bent 1,85 meter. Je BMI is dan: 82 / (1,85 x 1,85)= 24.

Minder dan 18,5 Je bent te licht
Tussen 18,5 - 24,9 Jouw gewicht is precies goed
Tussen 25 - 29,9 Je bent te zwaar
30 en hoger Je bent veel te zwaar
 

Tips om gezonder te eten:

  • Eet voldoende volkorenbrood/bruin brood, aardappels, groente, fruit. Dat vult, is gezond en maakt niet dik.
  • Eet niet altijd hetzelfde. Als je iedere dag anders eet, krijgt je lichaam alles binnen wat het nodig heeft.
  • Neem de tijd om te eten.
  • Eet in plaats van een snack of snoep eens een krentenbol tussendoor.
  • Neem ketchup, barbecuesaus of mosterd in plaats van mayonaise.

Tips om meer te bewegen:

  • Benut je rusttijden onderweg zo goed mogelijk. Loop na de koffie of maaltijd eens tien minuten over de parkeerplaats. Als je dit drie keer per dag doet, beweeg je al voldoende!
  • Maak vóór het slapen gaan eens een ommetje. Zo blijf je niet alleen lekker fit: je slaapt ook nog eens beter!
  • Ook zo aan het zoeken naar dat ene plekje dichtbij de truckstop? Wat verder weg is altijd wel plek. En je loopt dan nog wat langer ook. Wel zo gezond!
  • Als er één lichaamsdeel is dat je aandacht verdient, is het je rug. Al dat lange zitten, zware lasten laden en lossen… Daarom kan het geen kwaad af en toe oefeningen te doen.