Zijn mijn mensen over tien jaar nog goed inzetbaar? Het is een vraag die op directieniveau steeds vaker wordt gesteld. ‘En terecht’, zegt Erwin Gouw, sectoradviseur bij Sectorinstituut Transport en Logistiek. ‘De wereld om ons heen verandert in een razend tempo door innovaties en verdergaande digitalisering van de bedrijfsprocessen. Dit heeft enorme impact op de bedrijfsvoering en de manier waarop mensen werken.’

Het is een dooddoener, maar daarom niet minder waar: de onvoorspelbaarheid in onze sector neemt toe. Erwin Gouw: ‘Markten veranderen, technologische ontwikkelingen hebben een enorme impact en klanten passen voortdurend hun verwachtingspatroon aan. Ik denk dat er weinig transportondernemers zijn die in hun bedrijfsplannen verder durven kijken dan twee jaar. Maar natuurlijk willen ze wel dat daarna hun bedrijf blijft floreren en de medewerkers daarin mee kunnen gaan.’


Datamanagement en digitalisering

De veranderingen die Gouw schetst, zijn bepaald geen sciencefiction en zien we nu al overal in onze sector. Bedrijven proberen in toenemende mate hun rendement te halen uit datamanagement. Digitalisering heeft bij nagenoeg iedere logistieke dienstverlener vaste voet aan de grond gekregen. Gouw: ‘Dat heeft bijvoorbeeld gevolgen voor de manier waarop planners hun werk doen. Zo krijgt de planner op basis van data steeds meer informatie om laad- en lostijden efficiënt in te plannen. Chauffeurs moeten over communicatieve- en digitale vaardigheden beschikken om klantgericht te kunnen werken. Willen of kunnen ze dat niet, dan is het de vraag of ze hun werk nog kunnen blijven doen.’


Persoonlijke ontwikkeling

Gouw verwacht dat de wendbaarheid van medewerkers een cruciale succesfactor gaat worden in transport en logistiek. Alleen als medewerkers mee kunnen bewegen, kan een bedrijf volgens hem succesvol blijven. Maar hoe doe je dat? Gouw: ‘Neem ze mee in de ontwikkelingen die je op je af ziet komen en faciliteer ze om de gewenste vaardigheden te kunnen ontwikkelen. Je kan nu wel de juiste persoon zijn, op de juiste plek. Maar ben je dat over enkele jaren nog? Creëer urgentie zodat de medewerker gemotiveerd wordt om aan zijn persoonlijke ontwikkeling te werken. En biedt daarnaast die medewerker de beste mogelijkheden om zich verder te ontplooien. Dat is in het belang van de medewerker en van het bedrijf. Een medewerker die bereid en in staat is te leren, blijft op termijn over de juiste vaardigheden beschikken en is duurzaam inzetbaar.’


Onderscheidend vermogen

De noodzaak tot wendbaarheid heeft volgens Gouw ook gevolgen voor de werving en selectie van nieuwe medewerkers. ‘Traditioneel ligt hier de focus op vaardigheden. Ik denk dat talent en leergierigheid minstens zo belangrijk zijn. Daarnaast speelt de vraag of de nieuwe medewerker past bij de visie die de directie heeft ontwikkeld. En vergeet het onderscheidend vermogen van het bedrijf in een concurrerende markt niet. De manier waarop mensen hun werk doen, maakt in toenemende mate het verschil.’


Managementondersteuning

Om medewerkers optimaal inzetbaar te houden, ondersteunt STL bedrijven met adviezen en praktische tools. Erwin Gouw: ‘Dat kan variëren van managementondersteuning bij het ontwikkelen van een toekomstvisie tot advies bij de planvorming en implementatie van een verandertraject. Daarnaast biedt STL via Pitstop verschillende mogelijkheden voor medewerkers om zich verder te ontwikkelen, waaronder loopbaanbegeleiding. De dienstverlening van STL is in veel gevallen kosteloos voor bedrijven die SOOB-premie afdragen. We helpen graag om medewerkers nu en in de toekomst wendbaar te houden.’

De aanpak van STL om medewerkers wendbaar te maken en te houden, is ontwikkeld vanuit de visie dat de continuïteit van iedere onderneming in de sector transport en logistiek gebaat is bij een integrale aanpak van duurzame inzetbaarheid. Wij noemen dat werkkracht en onderscheiden vier werkkrachtfactoren: veilig werken, een goed contact met medewerkers, de juiste persoon op de juiste plek en vitaal aan het werk. Werkkracht leidt tot minder verzuim, productieve en gemotiveerde medewerkers en vergroot de aantrekkingskracht van de organisatie.

Wil je een afspraak maken om verder te praten over dit onderwerp? Bel 06-53829292 of mail naar egouw@stlwerkt.nl.

Meer over Werkkracht