Zeg je koel- en vriestransport, dan zeg je Dasko Groep. Het transportbedrijf vervoert dagelijks gekoelde en bevroren producten in binnen- en buitenland. Verzuimdienstverlening is iets wat gewoon goed geregeld moet zijn, vindt HR-manager Esther Huls.


Een chauffeur moet je niet op kantoor zetten

‘Voordat we samenwerkten met STL, hadden we een verzuimdienstverlener die breder georiënteerd was. En dan krijg je soms advies dat niet werkt. Bijvoorbeeld dat de zieke medewerker nog wel licht administratief werk kan doen. Als je de sector kent, dan weet je dat je een chauffeur niet op kantoor moet zetten. En omdat Dasko Groep geen warehouse of magazijn heeft, zijn er weinig alternatieve werkzaamheden te bedenken. Wij hebben alleen vrachtwagens.’


Geen poespas. Dit is wat je krijgt.

‘Dat onze vorige verzuimdienstverlener onze sector niet goed genoeg kende, was voor ons toen de reden om verder te kijken. En dan kom je al snel uit bij STL. Zij kennen de transportwereld — ze hebben transportbedrijven als klanten, en dat merk je. Bij een ingewikkelde casus wil je toch advies van deskundigen die jouw werkveld kennen. STL zou nooit adviseren om een chauffeur licht werk op kantoor te laten doen. Zij weten dat dat gewoon niet werkt.
‘STL weet dus hoe de transportwereld werkt. Niet teveel poespas. Alsjeblieft, dit is wat je krijgt. Klip, klaar, helder. Andere verzuimdienstverleners hebben in mijn beleving juist poespas. En dat werkt niet voor ons als transportbedrijf.’


Ze denken goed met je mee

‘Over de triage maakten we goede afspraken. Zo doen we best veel zelf. STL houdt de Wet verbetering poortwachter goed in de gaten. Ze adviseren wanneer ik bepaalde formulieren moet indienen. En heb ik ze nodig? Dan denken ze goed met je mee. Zo hadden we iemand die twee jaar ziek was. Een ingewikkelde casus. Normaal ga je pas in het tweede jaar het tweede spoor in, maar met STL hebben we dat veel eerder gedaan, al na drie maanden. En dat heeft goed uitgepakt. Handig dat je kunt terugvallen op de expertise van STL.’


Lager verzuim

‘Ons verzuimpercentage is nu lager. Dat ligt voor een groot deel bij onszelf. Zo gaan we individueel met chauffeurs in gesprek. “Hoe vind je de balans tussen werk en privé? Wat vind je van het rooster? Wat voor wensen heb je?” Deze aanpak voorkomt verzuim. En als er iets is, dan weet ik dat ik kan rekenen op snelle terugkoppeling van STL. De lijntjes zijn zo kort dat ik in een mum van tijd contact heb met een POB’er. Speelt er de volgende dag iets? Dan kan ik de POB’er snel bellen of WhatsApp’en. Elkaar gewoon even informeren, dat werkt wel zo prettig. Als transportbedrijf kunnen we echt op de deskundigheid van STL bouwen. Fijn!’