Jongeneel Transport gespecialiseerd in het vervoer van gevaarlijke stoffen. Denk bijvoorbeeld aan CO2, propaan, cryogeen en LNG. Maar het transportbedrijf werkt ook veel met autolaadkranen en sierteelt.


Chauffeur zijn is zwaar

 ‘Bij het beroep vrachtwagenchauffeur denken veel mensen aan iemand die alleen maar dingen vervoert. Maar onze chauffeurs doen veel meer dan dat. Chauffeur zijn is zwaar. We verwachten veel van ze — heel veel zelfs. Onze chauffeurs rijden niet alleen maar heen en weer van A naar B.’

‘Huftergedrag op de weg, veeleisende klanten en de allernieuwste techniek in je cabine: als chauffeur heb je te maken met veel verschillende onderdelen die stress kunnen veroorzaken. Bijvoorbeeld als je wordt afgesneden. Dan wéét je dat je een meterslange remweg hebt. Zo’n klein autootje redt het niet als daar een tientonner bovenop knalt. En dan vervoer je ook nog eens gevaarlijke stoffen. Je zit hele dagen op de weg, dus zulke situaties maak je vaker mee.’


Alles in de cabine ademt techniek

‘Mensen buiten de sector hebben vaak geen idee wat er van onze medewerkers verwacht wordt. Hoe kunnen zij dan onze medewerkers correct beoordelen? Onze vorige verzuimdienstverlener wist bijvoorbeeld niet eens hoe een cabine eruit ziet. Hoe de stoelen werken, maar ook dat een chauffeur vaak te maken heeft met techniek in en buiten de cabine. Denk bijvoorbeeld aan de diverse apps, de boordcomputer en ingewikkelde installaties om de gevaarlijke stoffen te laden of lossen. En vaak vergat onze oude verzuimdienstverlener dat je als chauffeur onderweg niet zomaar kunt stoppen met je werkzaamheden. Want je hebt altijd te maken met strakke planningen én een klant die koning is. Plus: onze chauffeurs moeten zich houden aan heel strenge veiligheidsvoorschriften.’


Kennis van zaken

‘STL wéét hoe het werkt in de sector transport en logistiek. Fijn, want chauffeurs verschillen ook enorm met andere werknemers. Onze bedrijfsarts is heel empathisch, heeft kennis van zaken en kan alles goed overbrengen. Ze verwoordt goed wat ze verwacht, en waarom. Niet alleen naar ons van P&O, maar ook naar onze chauffeurs. We merken dat ze haar vertrouwen. Hetzelfde geldt voor de POB’er en casemanager. Doordat ze transport snappen, begrijpen ze ook dat het geen gemakkelijke branche is. Onze chauffeurs werken echt keihard. Werkgerelateerde klachten begrijpt STL dan ook goed.’


STL schakelt snel

‘Wilden we bij onze vorige verzuimdienstverlener een spreekuur voor een zieke medewerker? Dan moesten we lang wachten op een afspraak. Bij STL gaat dat veel sneller. Ze schakelen snel. Ik ben dan ook supertevreden. Het werkt fijn, er is persoonlijk contact en vooraf kunnen we dingen goed doorspreken. Ik voel me ook vrij om dingen bespreekbaar te maken. Prettig, want ik heb ervaren dat ze meer voor je kunnen betekenen dan je denkt. Ook krijgen we snel terugkoppeling. Je hebt snel en duidelijk antwoord — erg fijn als je 185 man in dienst hebt. De bedrijfsarts, POB’er en casemanager liggen ook op één lijn met ons bedrijf. Bij STL krijg je het gevoel dat je écht klant bent, en dat je zo wordt behandeld.’