Transport, warehousing en pallets: Cornelissen Groep is een logistieke dienstverlener voor retail en pharma.

‘Sinds 1 januari 2020 gebruiken wij de verzuimdiensten van STL. Hiervoor zaten we bij een kleine verzuimdienstverlener, maar die werd overgenomen door een veel grotere. Opeens konden we niet meer snel schakelen. We besloten verder te kijken, en kwamen al snel uit bij STL.’


Advies dat past bij chauffeurs

‘Een goede keuze, want ze kennen onze branche goed. Belangrijk, want in het verleden gaf de bedrijfsarts weleens gek advies. Bijvoorbeeld dat een chauffeur twee uur per dag kan opstarten. Maar als transportbedrijf hebben wij helemaal geen ritten van twee uur per dag. En STL snapt dat. Zij kennen het werk van onze chauffeurs. Ze kennen onze branche. Ze weten wat er speelt. Een groot voordeel!’


Steeds dezelfde gezichten

‘Nog een pluspunt: ze hebben hun verzuimdienstverlening opgedeeld in verschillende regio’s. Hierdoor hebben onze chauffeurs steeds contact met dezelfde POB’er en bedrijfsarts. En een spreekuur is altijd in de buurt. Je hoeft er niet uren voor te rijden. Wij hebben trouwens afgesproken dat het spreekuur op ons kantoor is. Nog makkelijker dus.’


Dankzij SOOB aantrekkelijk geprijsd

‘Omdat STL van en voor de sector is, hebben ze ook allerlei handige tools, speciaal voor logistiek en transport . Hiermee kunnen we onze chauffeurs goed ondersteunen. Heeft een collega bijvoorbeeld rugklachten? Dan hebben ze handige werkinstructies om je stoel in de cabine goed in te stellen. Werkt dat niet? Dan kunnen we een STL-coach inschakelen die op de vrachtwagen meerijdt. Verder heeft STL handige programma’s voor hulp bij financiële problemen, stoppen met roken en gezonder eten. Soms hangt hier wel een prijskaartje aan, maar door SOOB-subsidie aantrekkelijk geprijsd.’

‘Kortom, STL heeft alles in huis om onze chauffeurs goed te kunnen ondersteunen. Als werkgever kunnen we bewustwording creëren en eigen verantwoordelijkheid stimuleren. En het mooie? Ziet een vrachtwagenchauffeur dat zijn of haar collega opeens gezonder is, dan werkt dat aanstekelijk.’


Snelle triage: STL zit kort op de bal

‘Als ik iemand vandaag ziek meld, dan heeft hij of zij al de volgende dag een vragenlijst. Prettig, want met de antwoorden schakelt STL snel. Ze wachten niet tot de zesde week, maar ondernemen direct actie als dat nodig is. Gaat het om mentale klachten? Dan komt hulp snel op gang. Zo kan iemand weer sneller aan het werk. Bij een gebroken voet is dat anders. Ideaal.’


Aan een half woord genoeg

‘Prettig samenwerken dus met STL. Ze weten waar je het over hebt, dus aan een half woord heb je dan vaak genoeg. Het systeem met POB’er en bedrijfsarts draagt daar ook aan bij. Een POB’er mag medisch uitvragen (en een casemanager niet). Gevolg: het verzuimproces wordt sneller in gang gezet. Je hoeft niet meer te wachten op de drukbezette bedrijfsarts. Belangrijk voor een transportbedrijf als Cornelissen Groep. Bij winkeldistributie móét je snel schakelen. We vragen 200% van onze chauffeurs. Het is gewoon topsport.’